Propozycja Odbudowy Linii Kolejowej SKM: Od Kartoszyna do Gdańska przez Rybno

 

W kontekście rosnącej potrzeby zrównoważonego rozwoju i wzmacniania lokalnej infrastruktury transportowej, nadarza się okazja do odbudowy dawnej linii kolejowej z Kartoszyna do Gdańska przez Rybno. Adam Dettlaff z Urzędu Gminy Krokowa wyjaśnia, że choć gmina nie zaplanowała w najbliższym budżecie inwestycji w infrastrukturę kolejową, to jednak istnieje potencjał dla przyszłych projektów, szczególnie z uwagi na plany budowy elektrowni jądrowej w Żarnowcu.

Historia i Potencjał Linii

Linia kolejowa nr 230A, zdemontowana w 2005 roku, była pierwotnie zbudowana w latach 80. XX wieku na potrzeby budowy Elektrowni Jądrowej Żarnowiec. Mimo wstrzymania budowy elektrowni i zamknięcia linii, obecne zainteresowanie reaktywacją tego szlaku kolejowego wynika z potencjalnych korzyści, które może on przynieść lokalnej społeczności oraz regionowi.

Propozycje Reaktywacji Linii

Adam Fularz, działając w imieniu mediów lokalnych, zwrócił się do lokalnych władz z propozycją odbudowy tej linii. Podkreśla, że odbudowany odcinek mógłby znacząco podnieść atrakcyjność turystyczną regionu, szczególnie jeziora Żarnowieckie, oraz poprawić dostępność komunikacyjną dla mieszkańców i turystów. Propozycja zakłada, że odbudowa linii umożliwiłaby bezpośrednie połączenia SKM do Gdańska, z potencjalnym wykorzystaniem trakcji elektrycznej i unikaniem przesiadek, na przykład w Wejherowie.

Wyzwania i Możliwości

Chociaż lokalizacja linii w dużej mierze nie znajduje się w granicach Gminy Krokowa, Fularz sugeruje, że gmina mogłaby odegrać kluczową rolę w inicjowaniu dialogu między różnymi jednostkami samorządu terytorialnego oraz potencjalnymi inwestorami. Dodatkowo, propozycja obejmuje zwrócenie się do spółki Pomorska Kolej Metropolitalna S.A. o objęcie zarządu nad zdemontowaną linią i o jej odbudowę, co mogłoby być zrealizowane do lat 2026-2027 z możliwym dofinansowaniem ze strony samorządu wojewódzkiego.

Ekologiczny i Gospodarczy Wpływ

Reaktywacja linii kolejowej w tym regionie może znacząco przyczynić się do ograniczenia emisji CO2 przez redukcję ruchu samochodowego i promocję transportu publicznego. Długofalowo, inwestycja w infrastrukturę kolejową może również przynieść korzyści ekonomiczne przez zwiększenie atrakcyjności turystycznej i komunikacyjnej regionu.

Podsumowanie

Inicjatywa odbudowy linii kolejowej SKM z Kartoszyna do Gdańska przez Rybno otwiera dyskusję na temat przyszłości transportu publicznego i jego roli w zrównoważonym rozwoju regionalnym. Przy odpowiednim wsparciu i zaangażowaniu różnych stron, projekt ten może stać się przykładem skutecznej reaktywacji infrastruktury transportowej na rzecz rozwoju społeczno-gospodarczego.

opr.SztucznIntelig.

Komentarze