Ma powstać dodatkowy tor na odcinku Gdynia Chylonia- Wejherowo- Słupsk

Pytanie o dodatkowy tor na odcinku Słupsk-Lębork-Wejherowo, zgłoszone przez Adama Fularza z portalu Wejherowska.pl, podnosi istotną kwestię rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce. Obecnie linia kolejowa nr 202, łącząca Gdynię z Słupskiem, jest jednotorowa na większości swojego przebiegu, co jest główną przyczyną opóźnień i ograniczonej przepustowości tej trasy. W sytuacji, gdy opóźnienia pociągów stają się normą, rozważenie budowy dodatkowych torów wydaje się być nie tylko uzasadnione, ale wręcz konieczne dla poprawy jakości usług.

Propozycja inwestycji:

Propozycja przekazania gruntów należących do PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na rzecz innych podmiotów, takich jak PKP SKM lub PKM S.A., ma na celu przyspieszenie prac budowlanych i zwiększenie efektywności zarządzania projektem. Jednakże, odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury wskazuje, że PKP PLK planuje już prace na tej linii w ramach perspektywy finansowej 2014–2020 oraz 2021–2027.

Wykonane działania:

Zakończone prace projektowe na odcinku Lębork – Słupsk oraz przetargi na roboty budowlane świadczą o zaawansowaniu przygotowań do realizacji inwestycji. Planowane rozpoczęcie prac budowlanych na odcinku Lębork – Słupsk w III kwartale 2023 roku i ich zakończenie w III kwartale 2026 roku jest odpowiedzią na część problemów zgłaszanych przez pasażerów.

Problemy i opóźnienia:

Przypadek 60-minutowego opóźnienia pociągu IC „Pobrzeże” ze względu na awarię wagonu ilustruje, jak jednotorowa linia może negatywnie wpływać na regularność i niezawodność ruchu kolejowego. W sytuacji, gdy jeden z pociągów napotyka na problemy techniczne, cały ruch na trasie zostaje sparaliżowany, co potęguje opóźnienia.

Rozwiązania i przyszłe plany:

Planowane prace na linii mają na celu nie tylko poprawę infrastruktury, ale także zwiększenie przepustowości i niezawodności połączeń. Dodatkowy tor na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork, którego przetargi planowane są na II połowę 2024 roku, oraz rozpoczęcie prac budowlanych w II kwartale 2025 roku z zakończeniem w II kwartale 2028 roku, mogą znacząco przyczynić się do poprawy sytuacji.

Wnioski:

Dialog między społeczeństwem, przedstawicielami mediów, a odpowiedzialnymi za infrastrukturę kolejową jest kluczowy w kontekście transparentności i odpowiedzialności za podejmowane decyzje inwestycyjne. Rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury podkreśla wagę jakości świadczonych usług i sankcji za niezachowanie standardów, co jest istotnym elementem w zapewnieniu odpowiedzialności przewoźników. Pomimo trudności, perspektywa przyszłych inwestycji daje nadzieję na poprawę sytuacji na trasie Słupsk-Wejherowo.


opr.SztucznyCzat

Komentarze